کد مطلب:43732
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
حدود حجاب اسلامي براي بانوان از نظر قرآن كريم تا چه حد است؟
برخي از سورهها و آيات مربوط به حجاب عبارتند از: 1. سوره نور، آيات 30، 31، 33 و 60; 2. سوره احزاب،، آيات 35، 53، 55، و 59. از نظر شرع اسلام زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند; ولي پوشاندن صورت و دستها از مچ به پايين واجب نيست.( توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 417، مسئله 2435، دفتر انتشارات اسلامي. ) حكم پوشش در مكانهايي كه درمعرض ديد نامحرم است بايد اجرا شود; فرقي نميكند كه نامحرم در منزل يا غير منزل باشد; حتّي در مورد افراد نامحرمي كه هميشه با انسان ارتباط دارند، اين حكم و امثال آن جاري است.
در مورد حجاب واجب، كافي است كه زن به هر وسيلهاي كه ميتواند خود را بپوشاند و لباس خاصّي شرط نيست; ولي پوشيدن لباسهاي تنگ و چسبان و همچنين لباسهاي زينتي اشكال دارد.( همان، ص 421. )
خداوند متعال در سورة نور آيه 31 خطاب به زنان مؤمن ميفرمايد كه وظيفه دارند زينتهايي را كه معمولاً پنهان است، در نزد نامحرمان بپوشانند. وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـَرِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَيُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلآمَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَيَ جُيُوبِهِنَّ وَ لاَيُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلآلِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ ...; (نور، 31) و به زنان با ايمان بگو: چشمهاي خود را ]از نگاه هوس آلود[ فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمايند و ]اطراف[ روسريهاي خود را بر سينة خود افكنند ]تا گردن و سينه با آن پوشانده شود[ و زينت خود را آشكار نسازند، مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان و .... اگر چه مهم، رعايت حجاب است و پوشيدن چادر، الزامي ندارد، ولي چادر، بهترين نوع حجاب و نشانة ملي زنان جامعه ايراني است. مانتو و مانند آن، اگر چه با شرايطي مناسب است، اما چون سبب نمايان شدن اندام و برجستگيهاي بدن زن ميشود، ممكن است منشأ تحريك و فساد باشد. عقل انسان بين خوب و خوبتر، قطعاً خوبتر را انتخاب ميكند; بنابراين، چادر عاقلانهتر و بهتر است.( تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازي، ج 14، ص 434ـ448، دارالكتب الاسلامية / آن چه بايد يك زن بداند، اسدالله محمدينيا، ص 163ـ164، دفتر تبليغات اسلامي. )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.